Amikor valaki azon gondolkodik, hogy sok évet megélt autójának melyik alkatrésze szorulna felújításra, általában nem a besárgult fényszóró jut elsőként az eszébe. Végül is világít - nem igaz? Akkor meg mi a gond? Kicsit sárgább, kicsit homályosabb, de a mienk.
Csakhogy, amint majd látni fogjuk, a problémát egyáltalán nem lehet ennyivel elintézni - bizony nagyon is indokolt lehet az autólámpa polírozása.
Mi okozza az autó fényszórójának bemattulását?
Mielőtt részletesen is belemennénk a fényszóró-polírozás műhelytitkaiba, először vegyük sorra, mi okozza az autólámpa bemattulását. A válasz a lámpabúrák anyagában keresendő. Nagyjából két évtizede ugyanis az üveget ezen a téren felváltotta a polikarbonát. Ez a műanyag sok szempontból jóval praktikusabb: nem törékeny, jóval kisebb a súlya, nagyobb az ütésállósága és lényegesen könnyebb megtervezni és gyártani.
Az előnyök mellé azonban egy hátrány is társul: a rajta lévő speciális lakkréteg idővel oxidálódik, ami sárgábbá és homályossá teszi a búrát.
Ennek legfőbb oka a napfényben lévő UV-sugárzás, de hozzájárul számos egyéb tényező, mint például:
- nem megfelelő tisztítószerek használata,
- kavicsfelverődés,
- gépi autómosás stb.
A végeredmény pedig egy csúnya, sárgás árnyalatú, homályos autófényszóró.
Matt fényszóró: akár a műszaki is múlhat rajta
A homályos fényszóró nem csak esztétikai probléma
Egy besárgult, matt fényszóró sokat ronthat a jármű megjelenésén, ami elsősorban akkor jelent gondod, ha el szeretnéd adni, és egyébként kiváló a műszaki állapota. Ilyenkor megéri áldozni a lámpa polírozására, mert az autó fényes, tiszta “tekintete” bőven megtérül a nagyobb eladási ár révén.
A műanyag lámpabúra bemattulása azonban ennél jóval súlyosabb következményekkel jár. Az autó lámpájának fényét ugyanis jelentősen befolyásolja a búra állapota. Hiába világít és működik maximális teljesítménnyel a benne lévő izzó, hiába veszi fel és veri vissza a fényét tökéletesen a mögötte elhelyezett tükör, ha homályos a lámpabúra.
Hogyan úszhat el a műszaki vizsga egy homályos autófényszórón?
Milyen gondokat okozhat pontosan a matt fényszóró? Lássuk a legfontosabbakat:
- Az autós a gyengébb fényben kevésbé tud tájékozódni.
- A rosszul megvilágított autó szemből is csak később és rosszabbul észrevehető.
- A halványabb fénykéve eredetileg rendkívül pontosan kalibrált iránya módosulhat, így elvakíthatja a szembejövő autósokat.
Mindezekből kifolyólag akár az is megeshet, hogy egy gépjármű a műszaki vizsgán is megbukik a túlságosan homályos fényszóróknak köszönhetően. A fentiek alapján ez nem is csoda, hiszen a nem elég erősen, rossz irányba világító fényszórók a KRESZ egyik legfontosabb elvét sértik meg.
Ami úgy hangzik, hogy: “Látni és látszani”. Márpedig egy nem megfelelően megvilágított autó nem is látszik megfelelően. A vezetője pedig lényegesen rosszabbul látja az úttestet, a jelzőtáblákat, a közlekedést elősegítő információkat és végül, de nem utolsósorban a forgalomban résztvevő többi járművet. Ebből pedig akár nagyon súlyos balesetek is keletkezhetnek.
Fényszóró-polírozás házilag: a fogkrémtől a WD40-ig
2. Nem mindegy, mivel és hogyan fogsz neki
Az internet és a Youtube hemzseg a tuti tippektől, ha fényszóró-polírozásról van szó. Sokak szerint például hatékony a fényszóró-polírozás fogkrémmel. Mások arra voksolnak, hogy a fényszóró-polírozás WD40 használatával lesz igazán eredményes. De akadnak, akik egyéb anyagokra, például az étolajra esküsznek.
A WD40 és a fogkrém alkalmazására is igaz, hogy azonnali, gyors javulást produkálnak. Vagyis a fényszóró látványosan áttetszőbbé válik - egy fokkal. Ha tehát gyors megoldást keresel, és más nincs kéznél, ezeket is használhatod. Más kérdés, hogy mivel sem a fogkrémet, sem a WD40-et, sem pedig az étolajat nem erre találták ki, képtelenek elbánni a besárgult, oxidálódott, kőkemény lakkréteggel. - így aztán ezektől egy bemattult fényszóróbúra soha nem fog rendesen kifényesedni. Valamilyen eredményt tehát elérhetsz velük, de az biztosan nem lesz tartós.
Ugyanez igaz a fényszóró-polírozáshoz használt eszközökre is. Ha nincs otthon kifejezetten erre való excenteres csiszológép, akkor a flexre vagy fúróra eszkábált csiszolókorong is biztos megteszi - gondolják sokan. De arra, hogy mekkorát tévedtek, csak akkor jönnek rá, amikor a flex vagy a fúró túlpörög. Ilyenkor aztán a csiszolókoronggal jelentős kárt tehetnek a lámpabúrában, akár meg is égethetik.
3. Drágább a leves, mint a hús?
Ha egyébként nem vagy egy ezermester típus, akkor érdemes számba venned, hogy mennyire jó ötlet belevágni az otthoni polírozásba, főleg egyetlen autó esetén. Először is szerezned kell egy excenteres csiszolót - ha nem tudsz kölcsönkérni valamelyik ismerősödtől, akkor pedig venned kell vagy bérelni. Szükséged lesz maszkoló szalagra, polírozópasztára - és így tovább.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy mennyire lehet megtanulni a fényszóró-polírozás művészetét mondjuk a Youtube-ról. Elméletben persze tökéletesen el lehet sajátítani ezt az internetről is. Csakhogy a megfelelő mozdulatok, fogások, vagyis a szakértelem és a rutin mindenképpen hiányozni fognak - főleg, ha egyébként sem szoktad magad bütykölni a verdát. Például nem szabad erősen rányomni a csiszológépet a búra felületére, csak enyhe nyomással érdemes csiszolni - és ez csak egy a fényszóró-polírozással kapcsolatos műhelytitkok közül.
Hogyan történik az autólámpa-polírozás a szervizben?
A fényszóró-polírozás menete a szervizben
- A fényszóró-polírozás első fázisa a száraz csiszolás. Először durvább (például 500-as szemcseméretű) csiszolókoronggal távolítják el a korrodálódott, megkeményedett, homályos lakkréteget.
- Ezután egy finomabb (általában 800-as) koronggal is megismétlik ezt a műveletet.
- A következő fázis a vizes csiszolás, az előzőeknél is nagyobb szemcseméretű (1000-res) csiszolópapírokkal. Egy professzionális autószerelő műhelyben persze nem fogkrémmel vagy WD40-nel próbálkoznak, hanem speciális polírozó folyadékot használnak. Ennek hatékonysága a műszaki vagy autós boltokban kapható polírpasztákét is felülmúlja.
- A vizes csiszolást is megismétlik egy sokkal finomabb (3000-res) csiszolókoronggal.
A polírozás befejezése fényszóró-lakkozás vagy fényszóró-fóliázás
A polírozás elvégzése után javasolni szokták, hogy az autólámpa kapjon valamilyen védőréteget. Ennek hiányában ugyanis a cikk elején felsorolt okokból kifolyólag 2-3 év elteltével ismét elveszíti a fényét. A védőburkolat kétféle lehet: lakkréteg, vagy pedig védőfólia.
Ezért előnyös a fényszóró-lakkozás
Egyik szerviz erre, a másik arra esküszik, és biztos, hogy bármelyik jobb a semminél. Akik szerint a fényszóró-lakkozás az optimális megoldás, azt hangsúlyozzák, hogy nem véletlenül kap gyárilag is ilyen burkolatot az autók fényszórója.
Mi szól a fényszóró-fóliázás mellett?
A fényszóró-fóliázás hívei szerint azonban a lakk kevésbé hatékony a kőfelverődéssel szemben. Ha egy kő vagy kavics megrepeszti a lakkréteget, oda azonnal beszivárog az esővíz, és elindul az oxidáció, a lámpabúra gyorsan korrodálódik. Ez főleg azokat a járműveket fenyegeti, amelyeket sokat használnak autópályákon. A fólia viszont eredményesebben véd ilyen esetekben, és tartósabb is a lakknál - állítják a “fóliások”.
Mennyi a fényszóró polírozás ára egy szakszervizben?
Az árak nagyjából 10 és 60 ezer forint között szóródnak, de 20 ezer forint alatt aligha számíthatunk komolyan vehető eredményre. Van, ahol a fóliázásért még legalább egy húszast elkérnek, figyelembe véve azonban, hogy mennyivel tartósabb a védőfóliával ellátott autólámpa, érdemes lehet rááldozni ezt az összeget.
Főleg, ha azt nézzük, hogy még az olcsóbb, népszerű típusok esetében is 40-70 ezer forint lehet egy új utángyártott fényszóró. Ha pedig eredeti, gyári darabot választunk, illetve drágább autóról van szó, ez az összeg akár félmillióig is felkúszhat.